Ansvar for egen læring + 100% obligatorisk oppmøte = mangel på logikk

  • 25.04.2013 kl.21:03 i Blogg

"Husk at dere har ansvar for egen læring!", sier lærerene mine. Ofte når de ikke rekker undervisning, ikke kan tilstrekkelig fakta om det de underviser i eller når eksamen er på full fart inn i skolebygget. "Dere kan ikke ha mer fravær nå, da får dere ikke vurdering i faget! Kom dere på skolen, dere kan ikke skulke på den måten!", sier lærerene mine. Særlig når vi har vært borte i tre timer det siste halvåret, når de mener vi er ubrukelige og har for lav arbeidsmoral. Det hender jo det også.

Jeg tror hovedgrunnen til at ansvar for egen læring ikke fungerer så godt i dag er at det blir kastet på oss, uforberedt og alt for sjeldent. Hadde det vært hver enkelt elev som hadde ansvar for egen læring over tid, i lengre perioder, helt fra grunnskolen - da kunne det ha fungert. Hvis vi jobbet opp evnen til å ta ansvar, hvis vi ble gjort bevisste på at det kun er vår egen feil hvis vi ikke består fagene - hvis det var vanskelig å legge skyld på lærere eller skolesystemet.

I tillegg er det mest sansynlig slik at ansvar for egen læring hadde fungert bra for de normalt - flinke elevene som klarte å disiplinere seg selv - til og med kanskje kunne gjort det bedre hvis de ikke måtte være redde for fravær, møte opp 100% av tiden og sitte på skolen fra åtte til kvart over tre fem dager i uken. Ansvar for egen læring hadde kanskje ikke fungert like godt for de elevene som trenger å bli holdt i ørene, som trenger strengere rammer - de burde møte opp slik at de også kan yte best.

Et vanskelig prosjekt i praksis, men jeg vet skolesystemene i dag jobber med tilrettelagt opplæring, noe jeg støtter og håper de kan få til å fungere.

Fravær kan bli til bry for de disiplinerte elevene som hadde mestret å ha ansvaret, og muligens ville de vært mer opplagt de dagene de møtte opp hvis de hadde mulighet til å ikke møte opp de dagene det passet bedre å ha en slags form for hjemmekontor. Skal hovedfokuset i skolen ligge på hva man leverer inn, eller hvor mye man er tilstede? Begge deler vil være viktig, særlig i muntlige fag. Spør du meg vil ikke alltid dette være tilfellet. Noe tilrettelegging tror jeg hadde gjort hverdagen enklere for introverte og selvstendige sjeler.

Kanskje det er vanskelig å få til i praksis, men tanken er i alle fall fin.

Dette er et innlegg basert på en samtale mellom meg og @llisem. 

Én kommentar

Lærer

22.05.2013 kl.09:34

At man har ansvar for egen opplæring forsvant med kunnskapsløftet. Hårreisende holdninger på skolen din.

Skriv en ny kommentar






hits