Reise 2014: Island; Reykjavik!

• 13.04.2014 kl.09:56 i Blogg

Som en tradisjon har jeg og papi dratt på tur en gang i året de siste årene, og årets tur var til Island! :-)

Island er en øyrepublikk i Nord-Europa. Island ligger der de nordamerikanske og aurasiske kontinentalplatene glir fra hverandre. Mye av Island er et nakent platå 300-700 meter over havet med lavaørkner og fjell. Landet har mange varme kilder og ca 150 vulkaner. På øya bor det litt over 300 000 mennesker. (hentet fra SNL, her.)

Det meste av naturen på Island ser ut som dette, eller "yngre" lava. Mose, steiner, ujevnheter. Da vi ankom synes vi at det lignet veldig på viddene oppe på fjellet, ettersom alt er flatt uten noen spesielle høydeforskjeller utenom de gamle vulkanene som nå er fjell.

Island var superfint! Jeg er glad i å se nye steder, kultur og ting! Denne turen brukte vi under en halvtime fra vi gikk inn på Gardermoen til vi satt på flyet, og det samme gjaldt på vei tilbake. Deilig å bruke så kort tid inne på kjipe flyplasser! Keflavik flyplass var forøvrig nesten helt tom, det var et merkelig syn!

Reykjavik var kjempekoselig - det var så mye detaljer i gatene, så mange småting som gjør byen mer koselig. Les om hovedgaten Laugavegur på TripAdvisor. Den var ikke designerpen, men veldig koselig og litt hipsterpen! Se her, for eksempel:

Det hang så mye fint i vinduene, jeg ville stjele alt. Som denne luftballongen, for eksempel!

Og her!

Dette var en superfin vintagebutikk midt i Reykjavik som hadde brukt bøker som hyller. Selvfølgelig falt jeg pladask for dette og måtte ta bilde av det, knis...

Vi var også innom et museum, Reykjavik sitt kunstmuseum. Det var noe skuffende, ettersom det var mye video- og lydbasert kunst, noe jeg ikke er like fan av. Det var et noe rart museum og ingen nevnevedig god kunstopplevelse for min del, men det var interessant å se hvordan et av Islands museum var også! Hadde vi hatt bedre tid/visste bedre kunne vi dratt til ett av museene i utkanten av byen som hørtes mer spennende ut. :-) Noe vi dog likte begge to var at det var et slags bibliotek (med kunstbøker) og et sjakkbord i første etasje, og dette benyttes vi oss av! Jeg har ikke spilt sjakk på flere år, men det gikk faktisk ikke så dårlig som jeg først hadde trodd! :-)

Vi tok en buss ut til den blå lagune lørdag kveld, noe som viste seg å være et smart valg i og med at det var svært få turister der i forhold til hva jeg antar det er på formiddagen og generelt på dagtid. Lagunen var veldig varm, vannet var 38-47 grader, og vannet var helt blått. Sanden på bakken var sort, og det var veldig behagelig å bade der! Jeg hadde ikke badet på åtte år før dette, så det var virkelig en god reunion med bading, kan man si! ;-) Opplegget var veldig profesjonellt gjort og alt fungerte som det skulle - disse folka har sett turister før! Anbefales virkelig! Her er et eksempelbilde hvor jeg ser ut som et spøkelse. Uhu neste!

På søndag gikk vi oss en tur i byen, spiste mat og slappet av før vi dro på en Golden Circle Tour! Dette var en seks timer lang busstur med guide hvor vi stoppet der hvor kontinentalplatene glir fra hverandre, ved geysirene, gullfossen og noen småsteder som guiden vår ville at vi skulle få se på turen. Dette virket ikke som at det varte i seks timer, jeg satt på bussen og leste bok, hørte på vår flinke guide og var ute for å ta bilder! Kvelden avsluttet vi med en ekstremt god stenovnspizza fra Eldsmidjan. Anbefales også, vi spiste der to ganger på vår korte tur - så godt var det!

Her er litt fra Golden Circle-turen:

Her er kontinentalplatene! ^

Gullfossen!

Geysir-område

Alt i alt, en super reise hvor vi har fått sett noe som er helt ulikt Norge! :-) Jeg likte meg godt, i hvert fall! Gleder meg allerede til neste gang jeg skal ut for å reise - jeg håper det ikke blir lenge til!

Jeg ble også anbefalt å dra til Videy av ei av mine islandske venner, men det rakk vi desverre ikke. Kanskje et godt tips til deg hvis du skal ut og reise?